Recomandari privind incarcarea Dacia Spring Electric

Recomandari privind incarcarea Dacia Spring Electric

Entuziasmul viitorilor posesori de Dacia Spring creste odata cu sosirea seriilor de caroserie si posibilitatii testarii masinilor la dealerii Dacia.

Ce cunoastem sau mai bine zis ce ar trebui sa cunoastem despre incarcarea acestor masini?

Am purtat discutii cu viitorii proprietari de Spring si se pare ca sunt destul de frecvente situatiile in care dealerii auto nu cunosc specificatiile complete si corecte privind incarcarea vehiculelor, situatie intalnita si in cazul altor modele de masini electrice.

Astfel, o informare corecta este foarte importanta, deoarece orice informatie eronata in achizitia unui vehicul electric va poate cauza neplaceri mari, prin incarcari mult mai lungi.

Voi incerca sa va transmit cateva informatii de baza referitoare la incarcarea acestei masini.

1. Standardul de incarcare al acestei masini este Type 2 pentru AC si CCS2 pentru DC, acestea reprezentand standardele Europene in materie.

2. Trebuie sa stiti de la inceput ca GARANTIA masinii nu are nicio legatura cu provenienta statiei sau a cablului de incarcare pe care-l folositi si nici cu firma care le furnizeaza, binenteles acestea trebuie sa corespunda standardelor Europene si sa detina un certificat CE. Atentie la produsele fabricate in CHINA, multe dintre ele nu detin astfel de certificate chiar daca este trecut pe carcasa, marcajul CE.

Recomand sa cumparati din surse verificate, consacrate, surse care va pot asigura garantie, post-garantie si documente de certificare. Este bine sa nu va jucati cu siguranta personala in aceste cazuri.

Am discutat cu numerosi clienti carora li s-a impus sa cumpere un anumit brand de statii sau de cabluri, in caz contrar pierzand garantia masinii. Acest lucru este fals, chiar ilegal si nu va poate obliga nimeni sa faceti acest lucru, mai ales ca preturile respectivelor produse sunt mult peste pretul pietei.

3. Puteti sa incarcati acasa SPRING-ul?

Bineinteles, aveti posibilitatea de a incarca aceasta masina la o priza casnica de 10 A. In aceasta situatie, daca detineti un charger portabil de 10 A (2.3 kW) veti incarca masina in cca. 14 ore.

Cum puteti imbunatati timpul de incarcare?

Majoritatea circuitelor electrice casnice suporta un curent de 16 A.

Daca circuitul electric destinat incarcarii acestei masini suporta 16 A atunci veti incarca Spring-ul cu un charger portabil de 3.7 kW sau cu unul de tip fix de 3.7 kW in cca. 9 ore. Ca si recomandare, verificati ca siguranta din panoul electric care deserveste acest circuit sa fie de 16 A. Pentru a nu avea surprize, verificati ca pe acest circuit electric sa nu mai fie conectati alti consumatori. In caz contrar, puteti avea surpriza ca circuitul electric sa fie decuplat datorita depasirii curentului acceptat de respectiva siguranta.

Incarcatoare portabile Type 2 de 3.6 kW

Statii de incarcare Type 2 de 3.6 kW

Putem incarca mai repede?

DA, putem face mai mult. In general spatiile rezidentiale detin bransamente de 7.2 kW adica 32 A. Ar fi frumos sa putem incarca Spring-ul la putere maxima. Putem face acest lucru utilizand o statie de incarcare portabila sau de tip fix de 7.2 kW. Ce trebuie sa stim in acest caz.

a. Pentru a folosi o statie de 7.2 kW trebuie sa avem un circuit electric dedicat de incarcare ce pleaca din panoul electric general. Circuitul, in functie de lungimea lui trebuie sa aiba o sectiune a conductorului de min. 6 mm, cupru. Este recomandat ca indiferent daca statia are sau nu protectii diferentiale, in panoul electric sa folositi o siguranta de tip RCBO de 30 mA. Montand o astfel de siguranta, tot traseul dintre panoul electric si masina va fi protejat.

b. Avand in vedere ca sunteti limitati de bransament la 32 A (7.2 kW), veti avea nevoie de o statie care sa aiba posibilitatea modificarii curentului de incarcare astfel incat sa nu depasiti consumul insumat de 32 A, cat indica siguranta generala a bransamentului. Daca se intampla acest lucru, una din sigurante va decupla circuitul electric. Daca veti monta o astfel de statie, Spring-ul se va incarca in mai putin de 5 ore.

Ce statie de incarcare sa cumpar?

Aici parerile sunt impartite. In functie de buget, distanta parcursa zilnic, modul de utilizare a masinilor si bransamentul disponibil, alegerea unei statii poate pune probleme.

STATIE PORTABILA vs STATIE FIXA

Avantaje/Dezavantaje

In general este bine si este un mare avantaj sa ai o statie portabila pentru deplasarile in locatii unde nu iti este garantata incarcarea. Daca nu ai primit la achizitia masinii o astfel de statie, te sfatuiesc, daca tot te-ai decis sa faci o astfel de achizitie, sa cumperi o statie de 7.2 kW cu curent setabil, cu care vei putea incarca Spring-ul in orice situatie.

Statiile portabile de 7.2 kW se pot achizitiona de aici:

Incarcatoare portabile Type 2 de 7 kW

Aceste statii pot fi dotate cu adaptoare de conectare la mufe de tip casnic Schuko, CEE Blue, adica mufa monofazata de 32 A, CEE Red de 16 A si de 32 A, adica mufele trifazice de 11 kW si 22 kW.

De ce este important sa avem aceste mufe adaptoare? Este putin probabil ca la o pensiune (locatie vizitata) sa aveti disponibile mufe de 32 A monofazat, dar veti avea mult mai multe sanse sa gasiti un bransament trifazic si bineinteles Schuko. Asta inseamna ca veti putea incarca in oricare varianta disponibila, bineinteles la curentul maxim admis de conectorul respectiv (Schuko 16 A/monofazat, CEE Red 16 A/trifazat).

Daca veti avea la dispozitie o mufa de 22 kW (32 A) nu va bucurati foarte mult, masina va incarca doar 6.6 kW, asa cum a fost proiectata, alimentandu-se doar de pe o singura faza.

Daca bugetul nu va permite acest lucru, va sfatuiesc sa achizitionati o statie portabila de 16 A/3.6 kW, pe care o puteti folosi la o priza casnica de 16 A. O astfel de statie o puteti gasi aici:

Incarcatoare portabile Type 2 de 3.6 kW

Este o varianta buna, dar care necesita rabdare la incarcare.

Pentru cazul in care doriti achizitionarea unei statii fixe si nu aveti suficienta putere instalata pentru a incarca Springul cu 6.6 kW, asa cum am mentionat anterior, luati o statie la care puteti modifica curentul de incarcare.

Statii de incarcare Type 2 de 7 kW cu aplicatie mobila

In cazul in care dispuneti de bransament trifazic, exista cele doua variante:

11 kW (16 A/faza) - aceasta varianta nu este foarte buna pentru proprietarul de Spring, putand sa incarce doar cu 3.7 kW, adica in cca 9 ore.

22 kW (32 A/faza) - puteti folosi doar o faza pentru incarcare, caz in care veti putea achizitiona orice statie de 7.2 kW, nefiind necesara o statie cu aplicatie de modificare a curentului de incarcare.

Statii de incarcare Type 2 de 7 kW fara aplicatie mobila

Una peste alta, ambele tipuri de statii fac acelasi lucru. Avantajul la cea fixa este ca odata montata pe perete nu mai duci grija ei, are o fiabilitate mult mai mare, multi dintre fabricanti utilizand componente de forta mult mai fiabile decat cele montate in statiile portabile datorita gabaritului redus impus de statiile portabile.

Statiile portabile sunt concepute in principal pentru utilizarea la curenti mici de incarcare, in situatii de urgenta, dar reprezinta un avantaj foarte mare cand esti in deplasare si nu gasesti statii disponibile. Trebuie retinut faptul ca fiabilitatea lor este mai redusa decat in cazul statiilor fixe.

Astfel, in functie de buget si de modul de utilizare a masinii, trebuie aleasa statia de incarcare potrivita.

Incarcarea DC

Pentru incarcarea in curent continuu, Spring-ul incarca la o putere de 30 kW DC in standardul CCS2.

Costul unei astfel de statii de obicei depaseste costul masinii, de aceea veti gasi aceste statii doar in regim de functionare publica, in retelele de incarcare.

Daca totusi sunteti dispusi sa cheltuiti mai multi bani pentru incarcare, si doriti sa incarcati Spring-ul, atunci va recomandam o statie DC de 30 kW care va furniza puterea maxima de incarcare pentru aceasta masina electrica.

Statie de incarcare AMPEVO DC 30 kW

Ce mai trebuie sa aveti in dotarea masinii?

Cablul de incarcare la statiile publice este un accesoriu necesar in portbagajul fiecarei masini electrice. In general statiile de incarcare publice de curent alternativ sunt dotate cu prize Type 2. Pentru a incarca la aceste statii, aveti nevoie de un cablu de incarcare Type 2 la Type 2. Acest cablu accepta un curent de incarcare de 32 A (7.2 kW) si este suficient pentru masina dumneavoastra. Nu este necesar sa achizitionati cabluri trifazate de 22 kW, nu va ajuta cu nimic in cazul Spring-ului.

Cabluri de incarcare Type 2 de 7 kW

Trebuie sa aveti in vedere urmatoarele informatii:

> Timpul de incarcare depinde de temperatura bateriei.

Managementul de incarcare poate reduce foarte mult curentul de incarcare in functie de temperatura bateriei. O temperatura foarte scazuta sau foarte mare, duce la reducerea curentului de incarcare, deci marirea timpului de incarcare. Acest lucru este o consecinta a structurii chimice a bateriei si bineinteles o masura de protectie a ei.

> Autonomia prezentata de orice fabricant este calculata in anumite conditii (standardul WLTP), conditii destul de greu de gasit in traficul normal. De aceea sa nu fiti uimiti ca pe timpul iernii sau vara cand folositi aerul conditionat, autonomia poate sa scada drastic. Aici putem discuta de zeci de procente din autonomia declarata.

> Stilul de condus afecteaza foarte mult autonomia vehiculului. Ca si in cazul masinilor cu motoare termice, daca cereti mult, va va costa mult (din autonomie). In cazul masinilor electrice, chiar foarte mult.

> La incarcarea DC, masina va incarca pana la 80% la un curent maxim admis de catre managementul de incarcare al masinii, dupa care curentul de incarcare va scadea foarte mult. Este indicat sa nu mai pierdeti timpul dupa 80%, doar daca este strict necesar.

EV-MAG fiind singurul fabricant din Romania care ofera toata gama de statii de incarcare in curent alternativ, va poate ajuta in alegerea produsului adecvat tipului de masina, a bransamentului, a bugetului, si respectiv, a modului de utilizare a masinii.

Speram ca aceste mici sfaturi v-au ajutat sa aveti o perspectiva mai clara cu privire la incarcarea Spring-ului si nu numai.

EV-MAG --- Producator roman de statii de incarcare.

Lasa un raspuns