Cum obtii confortul de care ai nevoie in EV-ul tau la temperaturi extreme
Toate masinile, indiferent daca functioneaza cu combustibil conventional sau kilowati, cele electrice, devin mai putin eficiente in sezonul rece.
Temperaturile scazute pot modifica substantial atat performanta bateriei, cat si timpii de incarcare ai bateriei.
Maximizeaza functionarea masinii la temperaturi scazute
Va oferim cateva recomandari care va pot ajuta sa depasiti momentele stresante de la volanul unei masini electrice, in sezonul rece.
Iata cateva operatii utile, care vor reduce stresul in aceste situatii. Un garaj sau un loc de parcare protejat, pentru masina electrica atunci cand nu este folosita.
Mai multi cercetatori din domeniul bateriilor si masinilor electrice au studiat efectele incarcarii bateriilor la temperaturi reci intr-o perioada mai lunga de timp, dar si degradarea eficientei incarcarii. Astfel, timpii de incarcare cresc semnificativ cand temperaturile sunt scazute, rata de incarcare ajungand pana la de trei ori mai mica decat la temperaturi mai calde.
Puterea bateriei este redusa, o baterie rece nu poate furniza puterea solicitata de motor, lucru care se reflecta in acceleratia slabita.
Incarcarea unei baterii reci nu se poate face prea repede, pentru a putea fi incarcata mai mult timp.
Trebuie sa avem in vedere verificarea sistemului de incarcare al masinii, astfel priza de incarcare trebuie sa ramana accesibila, iar clapeta sa nu ramana blocata datorita inghetului.
Cablul trebuie sa fie suficient de flexibil pentru a putea fi rulat (adunat) in orice moment si sa nu ramana blocat in priza.
Sunt cateva lucruri pe care soferii le pot influenta direct si pot imbunatati considerabil eficienta EV-ului si in conditii meteo mai putin favorabile.
• Conducerea in mod ECO: in unele masini se poate activa simplu, apasand doar un buton. Redu viteza de deplasare si acceleratia: de obicei eficienta incepe sa scada rapid la o viteza de peste 90 kmh.
• Evitati franarile agresive si anticipati franarea: acest lucru permite sistemului de franare regenerativ al EV-ului sa recupereze energia din miscarea inainte a vehiculului si sa o depoziteze ca energie electrica. Prin franarea puternica, folosind franele conventionale, nu este posibila recuperarea energiei. Adoptati un stil de condus mai fluent si mai relaxat.
• Evitati sa conduceti vehiculul electric cu autonomie mai mica de 20%, in special iarna. EV-ul ar putea avea nevoie de aceasta energie pentru a se incalzi, pana la urmatorul loc unde poate fi incarcat.
• Cand bateria este descarcata, sau daca vehiculul nu functioneaza, asigurati-va ca limitati sau opriti accesoriile neutilizate in acel moment, care vor continua sa consume energie.
• Nu se recomanda parcarea pe timp de noapte, cu bateria descarcata. Incarcati inainte de destinatia finala, daca nu dispuneti de posibilitatea incarcarii EV-ului.
• Tratati, sau protejati parbrizul pentru a se dezgheta usor, fara consum de energie.
Dezaburirea este o actiune de echilibrare, deoarece insasi actiunea de incalzire a habitaclului cu aer cald si umed este ceea ce accelereaza procesul de condensare impotriva aerului exterior mai rece. Cu toate acestea, curatarea parbrizului si indepartarea cat mai mult a umezelii din aerul inconjurator ar trebui sa va ajute sa minimizati cat de des trebuie sa utilizati aer cald.
Astfel, daca va adaptati modul de a conduce masina electrica, la conditiile meteo, puteti fi surprins placut de avantajele EV-ului. Motorul porneste, chiar si la temperaturi scazute imediat si silentios, fara incalzirea in prealabil a motorului, fara fum sau zgomot. Caldura este furnizata simplu si rapid, masina nu trebuie pornita cateva minute mai repede. Folosind pre-conditionarea, pentru a incalzi habitaclul si a dezgheta geamurile, masina va fi la o temperatura agreabila cand va urcati in ea.
Un avantaj constructiv consta in amplasarea bateriilor, coborand centrul de greutate al masinii si asigurand un comportament superior pe suprafete alunecoase.
Asadar, urmati sfaturi noastre si bucurati-va de un sezon linistit, fara gaz, pe drumul din vehicului dumneavoastra electric.
Daca am omis ceva, impartasiti cu noi sfaturile dumneavoastra, prin comentariile de mai jos.
Temperaturile scazute pot modifica substantial atat performanta bateriei, cat si timpii de incarcare ai bateriei.
Maximizeaza functionarea masinii la temperaturi scazute
Va oferim cateva recomandari care va pot ajuta sa depasiti momentele stresante de la volanul unei masini electrice, in sezonul rece.
Iata cateva operatii utile, care vor reduce stresul in aceste situatii. Un garaj sau un loc de parcare protejat, pentru masina electrica atunci cand nu este folosita.
Pre-conditionarea
Daca vorbim despre modelele cele mai noi de EV, acestea ofera functia de pre-conditionare, mai simplu spus, reprezinta procedeul prin care bateriile si habitaclul sunt aduse la temperatura optima folosind curent direct din priza, nu din baterie. Se recomanda folosirea acestei functii in timp ce masina este conectata la o sursa de incarcare, astfel, la final veti pleca cu bateria incarcata si incalzita, plus habitaclul incalzit. Pre-conditionarea limiteaza folosirea energiei stocate in baterie, pentru incalzire, ceea ce permite ca aceasta energie sa fie folosita in scopul principal, de a propulsa vehiculul. Astfel veti putea seta ora plecarii si ora la care masina sa se pre-conditioneze, fiind o functie care necesita timp si energie. Dar atentie, daca depasiti ora la care ati setat plecarea, s-ar putea ca masina sa se raceasca pana la plecare, asa ca incercati sa respectati programul pe care l-ati stabilit.Presiunea corespunzatoare a anvelopelor
Posibil cel mai neglijat mod de a creste autonomia bateriei in conditii de temperaturi scazute. Odata cu scaderea temperaturii, aerul din anvelope se contracta si scade presiunea din pneuri. Studiile confirma, astfel ca pentru fiecare 10° Celsius de scadere a temperaturii, anvelopele pot pierde din presiune aproximativ 0.1 bar. Indiferent de modul ales de umflare al pneurilor, cand temperaturile sunt scazute, trebuie sa verificati mai des presiunea din ele.Tehnologia bateriilor
Toate bateriile, indiferent daca sunt amplasate intr-o masina, laptop, telefon, au o temperatura de functionare ideala, unde pot furniza cea mai mare energie fara pierderi semnificative. Aceasta temperatura este cuprinsa intre 15-26° Celsius, astfel incarcarea bateriilor este de preferat sa aiba loc la temperaturi pozitive. Mai exact, temperaturile reci incetinesc reactiile chimice din interiorul bateriei, scazand puterea energiei si afectand durata de viata a bateriei.Mai multi cercetatori din domeniul bateriilor si masinilor electrice au studiat efectele incarcarii bateriilor la temperaturi reci intr-o perioada mai lunga de timp, dar si degradarea eficientei incarcarii. Astfel, timpii de incarcare cresc semnificativ cand temperaturile sunt scazute, rata de incarcare ajungand pana la de trei ori mai mica decat la temperaturi mai calde.
Puterea bateriei este redusa, o baterie rece nu poate furniza puterea solicitata de motor, lucru care se reflecta in acceleratia slabita.
Incarcarea unei baterii reci nu se poate face prea repede, pentru a putea fi incarcata mai mult timp.
Trebuie sa avem in vedere verificarea sistemului de incarcare al masinii, astfel priza de incarcare trebuie sa ramana accesibila, iar clapeta sa nu ramana blocata datorita inghetului.
Cablul trebuie sa fie suficient de flexibil pentru a putea fi rulat (adunat) in orice moment si sa nu ramana blocat in priza.
Sunt cateva lucruri pe care soferii le pot influenta direct si pot imbunatati considerabil eficienta EV-ului si in conditii meteo mai putin favorabile.
• Conducerea in mod ECO: in unele masini se poate activa simplu, apasand doar un buton. Redu viteza de deplasare si acceleratia: de obicei eficienta incepe sa scada rapid la o viteza de peste 90 kmh.
• Evitati franarile agresive si anticipati franarea: acest lucru permite sistemului de franare regenerativ al EV-ului sa recupereze energia din miscarea inainte a vehiculului si sa o depoziteze ca energie electrica. Prin franarea puternica, folosind franele conventionale, nu este posibila recuperarea energiei. Adoptati un stil de condus mai fluent si mai relaxat.
• Evitati sa conduceti vehiculul electric cu autonomie mai mica de 20%, in special iarna. EV-ul ar putea avea nevoie de aceasta energie pentru a se incalzi, pana la urmatorul loc unde poate fi incarcat.
• Cand bateria este descarcata, sau daca vehiculul nu functioneaza, asigurati-va ca limitati sau opriti accesoriile neutilizate in acel moment, care vor continua sa consume energie.
• Nu se recomanda parcarea pe timp de noapte, cu bateria descarcata. Incarcati inainte de destinatia finala, daca nu dispuneti de posibilitatea incarcarii EV-ului.
• Tratati, sau protejati parbrizul pentru a se dezgheta usor, fara consum de energie.
Dezaburirea este o actiune de echilibrare, deoarece insasi actiunea de incalzire a habitaclului cu aer cald si umed este ceea ce accelereaza procesul de condensare impotriva aerului exterior mai rece. Cu toate acestea, curatarea parbrizului si indepartarea cat mai mult a umezelii din aerul inconjurator ar trebui sa va ajute sa minimizati cat de des trebuie sa utilizati aer cald.
Astfel, daca va adaptati modul de a conduce masina electrica, la conditiile meteo, puteti fi surprins placut de avantajele EV-ului. Motorul porneste, chiar si la temperaturi scazute imediat si silentios, fara incalzirea in prealabil a motorului, fara fum sau zgomot. Caldura este furnizata simplu si rapid, masina nu trebuie pornita cateva minute mai repede. Folosind pre-conditionarea, pentru a incalzi habitaclul si a dezgheta geamurile, masina va fi la o temperatura agreabila cand va urcati in ea.
Un avantaj constructiv consta in amplasarea bateriilor, coborand centrul de greutate al masinii si asigurand un comportament superior pe suprafete alunecoase.
Asadar, urmati sfaturi noastre si bucurati-va de un sezon linistit, fara gaz, pe drumul din vehicului dumneavoastra electric.
Daca am omis ceva, impartasiti cu noi sfaturile dumneavoastra, prin comentariile de mai jos.